De Gezonde School

Gezonde school:

Onze school heeft het vignet Gezonde School behaald. Met het vignet Gezonde School laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Wij zijn trots op dit behaalde resultaat!
Zo zorgen we voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat en hebben we aandacht voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. Dit vinden wij belangrijk, mdat het allemaal bijdraagt aan een gezondere leefstijl, betere schoolprestaties en minder schooluitval.

We hebben een doorgaande lijn met de kinderopvang als het gaat om gezonde voeding. Op en om de school geldt een rookverbod. Wij hebben een rookvrij schoolplein.

Fruitkring en lunch op school

Alle kinderen lunchen op school onder begeleiding van de leerkracht.

• Tijdens de kleine pauze eten de kinderen meegebracht fruit en/of groente. Tijdens de schooldag kunnen de kinderen in de klas water drinken. Iedere klas heeft een klein aanrechtblok. Bij de kleuters is er in de ochtend een fruitkring. Bij de kleuters wordt ook water gedronken.
  • Tijdens de lunch eten de kinderen de zelf meegebrachte lunch (brood, fruit, drinken). Geschikte suggesties voor de lunch zijn bijvoorbeeld:
    • Volkorenbrood of bruinbrood, besmeerd met zachte halvarine of margarine uit een kuipje.
    • Als variatie: volkoren knäckebröd, roggebrood of mueslibol.
    • Geschikt beleg voor in het trommeltje is beleg dat niet te veel verzadigd vet en zout bevat, zoals 30+ kaas, 20+ of 30+ smeerkaas met minder zout, ei, hüttenkäse en light zuivelspread.
    • Notenpasta of pindakaas zonder toegevoegd zout of suiker.
    • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, banaan, appel en aardbei. Lekker als beleg en voor erbij.
  • Drinken voor de lunch komt uit een meegebrachte beker of bidon. Om afval (en fruitvliegjes) te beperken wordt er niet uit kleine pakjes gedronken. Natuurlijk kunnen de kinderen ook water drinken bij de lunch.
  • (Gezonde) koek en snoep is iets voor thuis (bijv. bananenbrood, chocorijstwafels etc.)

Verjaardagen zonder traktatie

De verjaardag is een moment dat je je heel bijzonder voelt. Wij zetten leerlingen die jarig zijn natuurlijk in het zonnetje. De kinderen vieren de verjaardag in de eigen klas met hun eigen leerkracht. Bij de verjaardag horen allerlei mooie rituelen als zingen en een digitale taart met kaarsjes. Op De Boomgaard wordt bij verjaardagen niet getrakteerd. Natuurlijk krijg je namens het schoolteam wel een mooie kaart. Er zijn enkele momenten in het jaar dat er op school voor alle kinderen tegelijk een traktatie is. Daarbij houden wij ook rekening met de allergieën van kinderen.

Schoolactiviteiten

Bij sommige gelegenheden krijgen kinderen vanuit school eten of drinken aangeboden. Bij de keuze die we maken wordt de hoeveelheid suiker, zout en verzadigd vet in voeding zoveel mogelijk beperkt. De oudercommissie verzorgt de inkoop in overleg met school.

Bij speciale gelegenheden biedt de school incidenteel iets zoets aan. Hierbij valt te denken aan: pepernoten bij Sinterklaas, iets bij Kerst, Pasen of een ijsje bij het schoolreisje/sportdag. Kinderen krijgen op school geen koolzuurhoudende dranken of té gezoete dranken aangeboden.

In de klassen maken we gebruik van het lespakket Smaaklessen. Hieruit kiest de leerkracht een passende les gedurende het schooljaar, passend bij de thema's die worden aangeboden bij Taal Wereldoriëntatie, Burgerschapskunde.  Tijdens deze lessen wordt aandacht besteed aan: Voedseproductie, Consumentenvaardigheden, Gezond eten, Koken en Smaak. Deze lessen worden altijd gekoppeld aan thema's die al spelen in de klas of de school.

Allergieën en individuele afspraken

Wij houden waar kan rekening met allergieën van kinderen. Er is ook ruimte om individuele afspraken te maken wanneer het noodzakelijk is om af te wijken van het voedingsbeleid, bijvoorbeeld bij een dieet of een bepaalde (geloofs)overtuiging.

Wij vragen aan ouders om zelf de school te informeren over kinderen met een voedselallergie, - intolerantie en dieet van kinderenbovenstaande.
Samen met ouders bepalen we welke maatregelen noodzakelijk en/of wenselijk zijn.